Božji delec

(P. Mihelčič) The God Particle - komorna opera/chamber opera (2017)

OPERNA ČRNA KOMEDIJA ZA TRI IGRALCE IN TRI PRIVIDE/AN OPERA BLACK COMEDY FOR THREE PLAYERS AND THREE APPARITIONS


Po motivu enodejanke Čarobna noč Sławomirja Mrožka, cepljene na verz Williama Shakespeara

Glasba: PAVEL MIHELČIČ Libreto: MILAN DEKLEVA

Koprodukcija: Slovensko komorno glasbeno gledališče, Cankarjev dom, Slovenski tolkalni projekt – StoP, v sodelovanju s festivalom Unicum Sodelujoči

Dirigentka: JERICA GREGORC BUKOVEC Režiserka: EVA HRIBERNIK Vizualna podoba predstave: JARO JEŠE

Angela: KATJA KONVALINKA (sopran), Jose: DARKO VIDIC (bariton), Amon: JANKO VOLČANŠEK (basbariton)

Ansambel SLOVENSKI TOLKALNI PROJEKT: Barbara Kresnik, Tomaž Lojen, Matevž Bajde, Franci Krevh


Zgodba, ki jo je pred več kot petdesetimi leti pripovedovala Mrožkova enodejanka Čarobna noč, je imela resnično ozadje in skrivnostno izpeljavo dveh oseb, ki begata med stvarnim in domišljijskim svetom. Sanje so lahko oprijemljivo stvarne, resnica je skoraj vedno neoprijemljivo sanjska. Čas je premaknjen, nestvaren, iz jutrišnjega sveta. »Iz take smo snovi kot sanje, kot dih je naš potovanje.«

Nastopajo tri osebe, že tretja je privid, oseba iz sanj. Glasba je drugačna.

Samo zbir tolkal, ki se poigravajo s harmonijo in melodijo ter ostajajo v stvarnem svetu s podobo sanj in resnico trdega udarca. Bariton in bas sta si nevidno blizu, sopran je daleč vstran. Nobene prave melodije. Ko se melodija zgane, se svet predrami in najde kontrast ritma z besedami Milana Dekleve, z glasbo, ki jo skladatelj postavi v prostor, nehote prisvojen znanosti.

KRITIKA

Enodejanka Božji delec je posrečena simbioza večplastnega, a povsem razumljivega in izjemno dostopnega, zabavnega besedila izpod peresa Milana Dekleve ter očarljivo barvite, poslušalcu dostopne, do izvajalcev pa izredno zahtevne glasbe Pavla Mihelčiča. Mihelčičeva glasba prepričljivo podpira, morda kar vodi dogajanje na odru ter mu narekuje tempo. Barvni učinki inštrumentalne spremljave do popolnosti izkoriščajo možnosti pestre zasedbe ter izvrstno slikajo vzdušja in značaje. V vlogi komentatorja odrskega dogajanja so se odrezali člani Slovenskega tolkalnega projekta (SToP): Barbara Kresnik, Tomaž Lojen, Matevž Bajde in Franci Krevh. Glasbeno-tehnično (intonacija, izgovorjava) in interpretativno izjemno zahtevne vloge, med katerimi po zahtevnosti prednjači ženska, so skoraj brezhibno in povsem prepričljivo podali Janko Volčanšek, Darko Vidic in izvrstna Katja Konvalinka, sicer tudi producentka projekta ter umetniški vodja Slovenskega komornega gledališča, ki je projekt izpeljalo v sodelovanju s Cankarjevim domom in SToP-om.

Tomaž Gržeta, 25. 02. 2017